Recensie NIVOZ

Reactie Suzanne Niemeijer (NIVOZ) op boek Kunst Meester!

"Er liggen stapels boeken om gelezen te worden. Allemaal interessant en van belang. En dan krijg ik een proefhoofdstuk van Kunst Meester! onder ogen... Ik begin te lezen en terwijl ik eigenlijk ander werk te doen heb, blijf ik lezen. Wat een heerlijk boek. Ik denk terug aan de tijd dat ik lesgaf en me altijd wat verlegen voelde met de lessen Beeldende vorming. Ik voelde aan dat er meer uit te halen was, dan wat ik deed, maar miste de kennis het te pakken.

Die kennis is er nu. Ik had gewild dat dit boek toen voor mij beschikbaar was geweest. Het had me geholpen de kinderen zich te laten verwonderen, te ervaren, de wereld in zijn schoonheid te laten zien... Het is oké om kinderen een paashaas te laten 'knutselen'. Ze leren techniek, motoriek en ze leren naar de juf te luisteren.

Om ze te leren verbeelden, inbeelden, uitdrukken en vormgeven is er nog zoveel meer mogelijk! Hierdoor ontdekken kinderen zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen. Dat levert geen 25 dezelfde paashazen op, maar allemaal unieke uitingen van beleving, gevoel en interesses. En ik had als leerkracht beter leren kijken en begrijpen: Wat toont het kind in zijn werk? Wat is de volgende stap? Welke vraag kan ik stellen, zodat die stap gezet kan worden?

Kortom: een boek waar studenten en leraren blij mee zullen zijn, omdat het de ondersteuning biedt om Beeldende vorming meer diepgang en betekenis te geven en waarbij kinderen tot hun recht kunnen komen. Een boek dat past in deze tijd, waarin veel leraren zoeken naar manieren hoe ze weer meer aandacht kunnen hebben voor de hoofddoelen van onderwijs. Het kind zien in zijn totale ontwikkeling, waarbij kennis overdragen een onderdeel is... Om daarnaast weer aandacht te hebben voor leren waarnemen, inleven en oordelen. Voor kinderen in evenwicht."