Lessuggesties bij 'Moet je doen! beeldende vorming'

Enkele uitdagende opdrachten uit de methode 'Moet je doen, beeldende vorming', methode van ThiemeMeulenhoff voor het primair onderwijs, zijn uitgebreid met lessuggesties en verwerkingsopdrachten, en voorzien achtergrondinformatie. Zie het menu aan de linkerzijde van deze pagina.

Bij de module beeldende vorming van 'Moet je doen' krijgen de leerlingen tal van uitdagende en aansprekende opdrachten. Ze gaan hiervoor op zoek naar hun eigen oplossing. Centraal in die zoektocht staat altijd een kunstwerk. Een kunstwerk met een verhaal en een betekenis voor kinderen. Zo wordt de opdracht voor de leerlingen betekenisvol en worden ze uitgenodigd om te (leren) verbeelden. Kleuren, knippen, tekenen, vouwen, zagen; het zijn allemaal vaardigheden die leerlingen in deze module leren.

Voor elke leerkracht
Het voordeel van Moet je doen is dat de leerkracht geen kunstzinnige achtergrond hoeft te hebben. Met behulp van de duidelijke toelichting en opdrachtomschrijving in de groepsmap en een prachtig opzetboek (knieboek) met kleurenafbeeldingen van alle kunstwerken, is het geven van deze les voor elke leerkracht een uitkomst!

Beeldende vorming:

  • biedt suggesties voor ontmoetingen met kunst;
  • heeft een ge├»ntegreerde kunstleerlijn;
  • geeft ruimte aan verbeelding;
  • heeft per les verdiepingsmogelijkheden.

Zie voor meer info over 'Moet je doen: beeldende vorming', de bijbehorende website.