Dromen maak je zelf!

In Zwolle is momenteel op verschillende plekken in de stad het zogenaamde droomspoor te vinden. Het bestaat uit een serie grondstickers, de meesten met een QR code, waardoor nieuwsgierige wandelaars met een QR-reader op hun mobiel of tablet deelgenoot kunnen worden van de ”enorme kansen voor verdere, toekomstige ontwikkeling van de stad”. Projectontwikkelaars presenteren hun plannen aan de argeloze voorbijgangers...
Jammer’, denk ik op zo’n moment, 'dromen wil ik zelf doen!'

Dromen als werkwoord. Jezelf vooruit dromen. Dat moet je kunnen, dat moet je durven. En het is nodig. Voor de toekomst van de stad, van het land, van de wereld, van de mensheid. Dromen op het lesrooster, waarbij lessen beeldende vorming heel goed de basis kunnen vormen. Mooi dat onze koning dat heeft begrepen, toen hij kinderen vroeg om hun dromen op te sturen.

Kunstenaars als voorbeeld van het Grote Dromen. Dromen als creëren. Dat vraagt om een leerklimaat in de klas en school waarin leerkrachten leerlingen kunnen bewonderen in plaats van beperken. Je wilt de toekomstige Leonardo of Bill toch niet belemmeren om de wereld nog mooier en beter te maken? Een rijk, stimulerend leerklimaat, waarin gedroomd én geleerd kan worden.

Uitvindingen, briljante ideeën beginnen met dromen. Buiten de kaders, ‘out of de box’: ja graag! Zeker in kunstlessen, lessen verbeelden en verbeelding, hoort dat thuis.

De wereld bestaat niet uit getreden paadjes. Gelukkig niet.
Mooi om de kinderen daarop voor te bereiden, op de toekomst.

Oplossingen van vroeger werken niet meer. Dromen? Die kun je maken!

Lourens van der Leij